BLOGGER TEMPLATES AND MyYearBook Layouts »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

16 October 2010

I'm a Malaccan..anda faham bahasa saya??

Bagus tol mata aku tak boleh tido sekarang..Pukul 9 tadi aku dah tido sekejap..So daripada buang masa ni baik aku hantar entry baru kat sini.

Rabu lepas aku jadi bahan kat Bilik Kuliah.Sh*t tol..dalam baik aku kena.tapi aku tak ambil pusing pun benda tu semua..ada 1 isu aku nak bangkitkan dalam blog ni..Pensyarah aku ada tanye,kenapa bahasa orang Melaka ni macam kasar je bunyi nyer?

Ni aku senaraikan perkataan-perkataan 'favourite' yang sering dituturkan oleh orang kat area Melaka.maaf kalau anda rasa sensitif

  1. Lahanat
  2. Cibai
  3. Lahabau
  4. Hawau
  5. Babi
  6. Sial 
  7. Barua
  8. Anjing

Etc....kamus aku pun tak lengkap sangat.hehe

Ok 4 perkataan pertama tu antara perkataan kesukaan orang Melaka bile diorang berbual..Aku teringat lagi ada 1 dialog yang pernah aku dengar kat kampung ni..

Venue:Kedai makan

Masa:Awal pagi rase nyer

Dialog: "Wei *****(nama orang),Hawau kau..Aku ingatkan kau dah lame mampos.Sial tol kau ni,macam anjing."

MySpace

Hahaha....kalau orang luar mesti terperanjat kan??Dalam baik dah kena sial.Tapi menurut orang Melaka macam aku ni,tu menunjukkan si penutur tu dah lama tak jumpe orang yang kena sial tu.

Tapi bukan semua orang Melaka cakap macam tu.Mase kecik-kecik aku tinggal kat daerah Alor Gajah.Hampir-hampir dengan Negeri Sembilan.Kebanyakkan orang kat sana cakap dialek Negeri Sembilan,sampai aku pun sekali.hehe..Tapi bile dah duduk area melaka tengah ni aku dah kurang dah cakap dialek Negeri Sembilan.Tapi masih faham la kalau orang cakap dialek tu.

Biase nyer,yang cakap kasar ni orang yang duduk kat pedalaman Melaka atau pun yang duduk kat area Melaka Tengah dan Jasin..Jadi kalau nak cakap kasar macam tu,orang Melaka tak terasa sangat la.

Ada satu jer aku tak puas hati.Masa kat matrix dulu,aku ada kawan dari Kelantan dan Penang.Mase tu kitorang tengah study same-same.Tiba-tiba jer mamat dari Kelantan tu kritik aku.

"Wei betul ke orang Melaka ni suka bahasa kasar??tak takut dosa ke?"

MySpace

Mase tu darah aku memang dah mendidih.tapi aku tak jawab pun soalan dier.Geng aku dari Penang pun tenung dier semacam.

Aku bukan aper,kalau ikutkan orang Kelantan pun ada gak guna bahasa kasar..sikit-sikit 'binate mung'..Tapi aku tak kritik pun semua orang Kelantan.Aku terima je dialek diorang.Lagipun 1 semester kat matrix aku duduk dengan budak Kelantan.Ok jer...

Tapi bile kat UTeM ni dan jumpa orang dari pelbagai negeri,aku takde la cakap kasar..Cover la beb!..Ada gak kawan aku tanye,nape ko tak cakap macam tu?.huhu..Aku cakap bahasa kasar tu bile aku dengan geng aku mase sekolah dulu jer.Sebab diorang sume asal Melaka.

Moral of the story::CINTAILAH BAHASA KITA...hehe

MySpace

4 komen:

Raji and Yeen said...

hohoho dlu mse ak skolah melaka
terkejut gak awal2
tpi nk wt cmner kan
dh mmg background cmtuh..
nk ubah bole tapi kne ad usaha la kan? ;P
ckgu ak sndri ckp pun ad carutan gak
hahaha

Si-D said...

hahaha...mencarut itu 'indah' beb...hehe...1 cara untuk meluahkan perasaan...pe org putih ckp?'express urself'...main bantai je..huhu

NaIaDHaNnI said...

huhu...situasi anda sprti prnh dirsai....kesimpulannya org lain xble salahkn kte sbb ckp kasar...sbb masing2 de dialek masing...cume hormat jela yg penting... :)

Si-D said...

yup betul 2..perlu saling hormat-menghormati dan sentiasa bersikap toleransi..cewah!!...hahahaha